Få personer har genom historien haft så stor betydelse för svenskt musikliv som Stikkan Andersson. Idag skryter vi gärna om det svenska musikundret, men frågan är om det hade funnits något musikunder att tala om utan Stikkan i kulisserna. Inte nog med att omkring 3000 låttexter ur den svenska musikskatten kommit från hans penna, det var även Stikkan som grundade två numera legendariska inrättningar i svensk musikhistoria – musikförlaget Sweden Music och Polarstudion. Med en diger produktion av namnkunniga hits, eller vad sägs om exempelvis “Sånt är livet”, “Är du kär i mej ännu Klas-Göran?” och “Gröna små äpplen”, fick hans verksamhet till Stikkans förtjusning snart smeknamnet “Schlagerfabriken” av den svenska kritikerkåren. Men kanske är det ändå i början av 1970-talet som Stikkan Andersson blev odödlig på riktigt, när han med hjälp av det stora kontaktnät han byggt upp över världen såg till att bandet ABBA blev den internationella megasuccé som de blev.

Med musiken som affärsmodell

Förutom att föra ABBA till den absoluta toppen så fungerade Stikkan också som ett slags vägledare för de två unga låtskrivarna och medlemmarna i bandet, Benny Andersson och Björn Ulvaeus. De tre tillbringade många långa dagar och nätter i Polarstudion, både för att skriva musik och för att samtala om livet. Under denna period knöt Stikkan även till sig Ted Gärdestad, ytterligare ett av svensk musiks stora underbarn och även Ted fick genom Stikkan mycket stöd och vägledning. Stikkan var en skicklig affärsman, något som inte minst titeln på den bok som släpptes om honom 1983 skvallrar om: “Den börsnoterade refrängsångaren”. Pengarna som bland annat ABBA drog in till Stikkans bolag Polar investerades klokt. Bland annat köpte man cykeltillverkaren “Monark” och hans bolag Polar Music utsågs till Sveriges mest lönsamma företag. polarpriset 2017 blev det 26:e polarpriset i ordningen ut, ett pris som Stikkan instiftade 1989 och som sedan 1992 belönar musiker, grupper eller institutioner som gjort “betydande insatser inom musiken och/eller musiklivet, eller för insatser som bedöms kunna bli av stor betydelse för musiken eller musiklivet, och skall kunna avse alla områden inom eller med nära anknytning till musiken”.

Hans tonartshöjningar satte avtryck på Sverige

Stikkan Andersson visste hur man gör affärer, men han visste också hur man tar hand om sina anställda och ser till att skapa en kreativ och inspirerande miljö. Den som finner sig själv i rollen som ny som chef på kontoret skulle med andra ord kunna lära sig en hel del av Stikkan om hur ett lyckat ledarskap ser ut. Stikkan hade tre barn, sönerna Lasse och Anders Andersson samt dottern Marie Ledin. Passande nog kom den sistnämnda att så småningom gifta sig med sångaren och textförfattaren Tomas Ledin, vars låtar Stikkan gillade även om han ansåg att de innehöll för få tonartshöjningar. Stikkan levde ett tämligen slitsamt liv, tyvärr med alldeles för mycket alkohol inblandat, vilket ledde till att han drabbades av en hjärtinfarkt och avled den 12 september 1997, 66 år gammal. Hans begravning direktsändes i Sveriges Television, vilket ger oss ytterligare ett bevis på vilket avtryck denne man gjorde, såväl som på den svenska musikscenen som på den svenska folksjälen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *